Mars’ta Yaşam : Mars’ı Yaşanabilir Hale Getirmek (Mars’ı Dünyalaştırmak)

1191
Mars'ta yaşam

Günümüzün ilerleyen teknolojisi ile beraber artık insanlar sadece dünyayı ve uzayı keşfetmek istemiyor, geçmiş dönemlerden beri büyük bir merakla araştırmalar yapmış olduğu fakat istediği sonuçları elde edemedikleri gezegen keşiflerine devam etmek istiyorlar. Her keşif düşüncesi beraberinde yeni sorular getiriyor. Şu sıralar en çok üzerinde durulan konuysa, Mars’ta Yaşam konusu. ” Mars’ı nasıl yaşanabilir hale getirebiliriz? ” Bilim insanları bu sorunun cevabını arıyor.

Son dönemlerde meydana gelen keşif ve teknolojik gelişmelerin en iyi şekilde kullanılması adına oldukça etkili çalışmalar yapılmaya başlandı. Bu çalışmaların temelinde ise dünya dışında bir gezegende yaşam imkanı olup olmadığı ile alakalı araştırmalara hiç olmadığı kadar hız verilmiş durumda. Mars’ta yaşam ve Mars gezegeniyse, bu konuda bilim insanlarının ciddi anlamda araştırmalar yaptıkları gezegenlerin başında kendine yer buluyor.

Bilim dünyasının en başarılı isimlerinden birisi olan Carl Sagan, Mars’ta hayat bulunması halinde buradaki yaşamın korunması adına herhangi bir şey yapılmamasını tavsiye ediyor. Çünkü burada mikroorganizmalar dahi bulunuyorsa bunlar tamamen Mars’a ait ve oradaki yaşama saygı duyulması gerekiyor. Yaşama saygı ile alakalı Dünya’da istenilen şeyler yerine getirilmemiş olsa da uzayda yepyeni bir sayfa açmak gerekiyor.

Mars’ta yaşam bulunmuyorsa, buranın dünyaya benzetilmesi adına farklı çalışmalar yapılabilir. Mars, her ne kadar kızıl rengi ile insanları kendine hayran bırakıyor olsa da yüzeyinde sıvı su olmaması, oldukça az oksijeni bulunması ve ciddi oranlarda ultraviyole ışığına maruz kalması ile insanların burada yaşam oluşturabilmesi konusunda farklı sorunlar ve büyük soru işaretleri ortaya çıkıyor.

Mars'ı Dünyalaştırmak

MARS’TA YAŞAM MÜMKÜN MÜ?

Son dönemlerde bu konuda yapılmakta olan araştırmalar sonucunda ortaya çıkan verilere göre, aslında tüm bu sorunları ortadan kaldırmak, insanların yaşayabileceği bir alan oluşturmak ve Mars’ta yaşam filizlendirmek mümkün. Bütün bu olumsuzlukların ortadan kaldırmak için ihtiyaç duyulan en önemli şey hava. Şu an orada bulunandan çok daha fazla hava. Azot, oksijen ve asal gazlara ihtiyaç duyuyoruz çünkü bir Mars’ta yaşam için güçlü bir atmosfere ihtiyaç var.

Atmosfer sorununu çözdükten sonra, Mars’ta bulunan yüksek hava basıncı sayesinde, sıcaklık da belirli oranlarda seyretmeye başlayacak. Sonrasında yüzey kısmında sıvı suyun oluşması mümkün hale gelecektir. Doğru şekilde ısınacak olan Mars yüzeyinde ise bitkilerin yetiştirilmesine imkan tanınırken aynı zamanda havası nefes alınabilecek bir atmosfere sahip olacaktır. Mars’ın yeni bir dünya olabileceği Mars’ta yaşam olabileceği konusunda bu kadar ciddi şekilde araştırmalar yapılmasındaki en büyük etkenlerden biri ise Mars’ın Güneş’in yaşam kuşağında yer alması.

Dünya ve Mars’ın Atmosfer Karşılaştırması

DÜNYA VE MARS ATMOSFERİ

Bilindiği üzere Dünya atmosferi ‘1’olarak hesaplanmıştır. ‘Atmosfer’ olarak isimlendirilmiş olan 1013.25 milibar yüzey basıncına sahip Dünya, Güneş’in Goldilock yani yaşanabilir kuşak bölgesinde bulunmaktadır. %78 nitrojen ve %21 oksijen oranına sahip Dünya atmosferini, Mars atmosferiyle karşılaştırdığımız zaman %96 oranında karbondioksit, %2 argon, %2 nitrojen (azot) ve %1 oranında diğer gazlardan oluştuğunu görürüz. Özetle, bu yüzdelerden şunu anlıyoruz. Bugün Mars’a gitsek ve Güneş sisteminin en büyük dağı olan  Olimpos dağına bakarak içimize derin bir nefes çeksek, ölmüş oluruz.

Bilim insanları 1995 yılından beri Güneş Sistemi dışında bulunan gezegenleri keşfetmeye devam ediyorlar. 2017 Nisan ayı itibari ile onaylanmış 3475 tane, onaylanmamış binlerce farklı Güneş Sistemi dışı gezegen bulunmuştur. Fakat bu gezegenlerin büyük bir kısmının şartları insanların yaşaması için uygun değildir.

Mars'ı Dünyalaştırmak
Mars’ı Dünyalaştırmak

Süper dünyalar olarak isimlendirilmiş olan gezegenlerin yerçekimi seviyesi, insanların yaşaması için elverişli değildir. Yıldızlarına çok fazla yakın olan gezegenlere sıcak dünyalar denilmekte. Atmosferinde bol miktarda helyum-hidrojen ve yüzeylerinde de amonyak okyanusları bulunan gezegenlere ise mini-neptün adı verilmektedir.

Gezegenlerin büyük bir kısmı ise Jüpiter’i yanında küçük bırakacak kadar büyük. Her bir gezegenin atmosferinde birbirinden farklı oranlarda gazlar bulunuyor. Goldilock bölgesinde keşfedilmiş olan yüze yakın gezegenin ise atmosferlerini analiz etmek oldukça zor. Dolayısıyla bilim insanları şimdilerde onları keşfetmek yerine hali hazırda keşfedilmiş gezegenleri incelemeye ağırlık veriyorlar.

Mars'ta Yaşam
Mars’ta Yaşam

Mars’ta yaşam konusunda pek çok farklı teori ortaya koyulmakta. Bunların bazıları günümüz teknolojisi ile hayal gibi gelirken bazısı ise oldukça mantıklı ve üzerinde düşünülebilir bir yapıya sahip. Şu an için Mars’ta 7 aktif araç ile gözlem yapılmakta. Durum böyle olunca her geçen gün bu gezegen ile alakalı yeni şeyleri keşfetmek de mümkün bir hale geliyor. Son dönemlerde yapılmakta olan araştırmalarda da görülebileceği üzere Mars’ın toprağının altında ve kutuplarında bol miktarda buz bulunuyor.

Bununla beraber yüklü miktarlarda donmuş karbondioksit de yine Mars yüzeyinde kendine yer buluyor. Üstelik düşünülenin aksine bu gezegen çok sıcak ya da çok soğuk değil. Dünyanın yaklaşık olarak %38’i kadar bulunan yer çekimine insanlar zaman geçtikçe adapte olabilecektir.

Mars atmosferi, Güneş ve kozmik kaynaklı radyasyondan insanları düşük bir miktarda da olsa koruyabilecek bir özelliğe sahip. Mars’taki manyetik alanın  zayıf olmasından ötürü Güneş rüzgarların etkisiyle sürekli olarak atmosfer kaybetmektedir. Mars yüzeyinde bulunan robotlar sayesinde bu gezegenin bir zamanlar üzerinde sıvı su olduğunu ve günümüzde yüzeyinin alt kısmında su buzu olduğu doğrulanmış oldu.

Dünyalaştırılmış Mars

Dolayısıyla Mars’ın insanlar için yaşanabilecek bir hale gelmesi adına öncelikli olarak atmosfer ile alakalı çalışmaların yapılması gerekmekte. Çünkü bu alandaki atmosfer basıncı, dünyadakinden yaklaşık olarak %1’inden daha az ve bundan dolayı da yüzeyinde sıvı barınamıyor.

Bununla beraber Mars Güneş’in yaşanılabilir bölgesinin dış sınırına yakın olmasından ötürü de yükseltilmiş olan atmosfer basıncı ile yüzeyinde sıvı bulunacak kadar güneş ışığı ve ısı alabilecektir. Mars’ta yaşam oluşması için ısıtma için uygun yöntemler arasından seçimler yapılabilir. Mars atmosferine, asteroidlere ve uydulara bol miktarda amonyak eklemek sera etkisini arttırabilecektir. Ya da yörüngeye Güneş ışığını yansıtacak tarzda ince PET filmi ya da benzeri tarzda bir malzemeden yapılmış olan aynalar yerleştirilebilir. Böylece kutuplarda bulunan kuru buz çözülebilecek ve gezegen kendiliğinden ısınmaya başlayacaktır. Ayrıca Mars’a ulaşmakta olan Güneş ışığını çok daha verimli kullanmak için kutuplar koyu toz tabakası ile kaplanıp çok daha fazla ısınmaları sağlanabilir.

Tabi ki bunlar şimdilik yalnızca teoride kalmakta. Lakin ilerleyen dönemlerde Mars’ta yaşam konusu insanlığı ilgilendiren en ilgi çekici uzay-bilim konularından birisi olacak.

Birleşik Arap Emirlikleri Mars Projesinin yeni fotoğrafları paylaşıldı. Haberi okumak için tıklayın.

Birleşik Arap Emirlikleri Mars Projesi : Yeni Fotoğraflar Paylaşıldı!

3 YORUMLAR

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here